دلمشغولی ها

کتاب

تاريخ و فرهنگ ايران در عصر انتقال از دوره ساسانی به دوره اسلامی. دکتر محمد محمدی ملايری

The Venture of Islam. Marshall G. Hodgson, University of Chicago Press, 1977

Shahrestani-ha i Eranshahr. Touraj Daryaee. Mazda Publishers, 2002

آهنگ

Crossroads, Eric Clapton, 2001

The Memory of Trees Enya, 1995

Films

باران: مجيد مجيدی

Russian Ark: Alexander Sukorov Russia/Germany/France, 2001

 

Friday, April 12, 2002

می گما، اين که ما هی می نويسيم، اما هيچکس دو خط واسه ما نظرات نمی نويسه، کلی باعث افتخاره! حتما" کارم خيلی درسته. يک ارزيابی ديگه. امشب رفتم و فيلم Monsoon Wedding رو ديدم (فارسیش بايد «عروسی شرجی» بشه، درسته؟). يک فيلم هندی، خيلی عالی. برای ما که تصورمون از فيلم هندی، شعله و امثالهم هستش، نمونه عاليه از سينمای هنده، سينمايی که نه به سنگينی کارهای ساتيا جيت رايه، نه به الکی خوشی "آثار" آميتا بوچان. داستان بسيار قوی و مستحکمه، عوامل ماجرا، درام، و کمدی، عالی به هم آميخته شده اند، و از اشکالی که در سينمای ما فراوانه، يعنی ضعف تدوين، خبری نيست. بازيگران هم عالی کار می کنند. هر چي که فيلمهای غير امريکايی رو می بينم، بيشتر به اين نتيجه می رسم که آينده هنر هفتم هزاران کيلومتر دور از هاليوود رقم می خوره. يا حق.



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


Thursday, April 11, 2002

اين هم يک ارزيابی شتابزده در موضوعات روان-جامعه شناسی! تا حالا خيلی شنيده بودم که آدمها از اخبار خسته می شوند و اصلا" تصميم می گيرند خودشون رو کلا" بلوکه کنند، اما برای خودم پيش نيومده بود و به دليل علاقه ای که به مسائل روز دارم، هميشه کسانی رو که اين ادعا رو می کردند، سهل انگار تصور می کردم. اما اين چند وقته که ماجرای فلسطين و اسرائيل پيش اومده، اينقدر اين پنج تا شبکه خبری امريکا مزخرفات گفتند و اينقدر به صورت يکدست دروغ میگويند که من هم به همين حال دچار شدم و اصلا" حوصله اخبار رو ندارم. احساس می کنم حتی داره از درس خواندن میاندازدم، همينکه هی اخبار نگاه می کنم، همينکه به مردم بدبخت فلسطين فکر می کنم. يک نکته هم از مجموعه نکات و قرقرهای من در مورد مشکلات مردم ايران. نمی دونم چند درصد با من موافقند، اما من کمتر ملتی رو ديدم که به اندازه ايرانی ها نسبت به اهميت زبان و ياد گرفتن زبان به صورت کامل بی توجه باشند. منظورم زبان خارجی نيست، همين زبان خودمون هم! کجای دنيا ديديد که گوينده های تلويزيونش از گفتن يک جمله معنی دار بدون تپق عاجز باشند؟ هم داخل وطن، هم اين "رسانه های" برون مرزی! بگذريم که الحمدلله مردمی اينجا هستند که بعد از 20 سال زندگی در خارج، هنوز نمی توانند زبان کشور ميزبان را به مقدار قابل قبولی صحبت کنند. همين است که بعضی از دوستان وبلاگ نويس هم که زبان می دانند، مرتب به اين مطلب اشاره می کنند! من در بين دوستان غير ايرانيم در لندن، يکنفر را هم ندارم که حداقل دوتا زبان رو به خوبی ندونه! شايد اين کمبود گفتگو و تبادل نظر در بين ما هم همينه. زبان، مهمترين عامل تشخص انسان از ديگر حيوانات است و بدون امکان گفتگوی کامل که طرفين همديگر رو کاملا" متوجه بشوند، امکان درک احساسات ديگران ممکن نيست. بنظر من بايد به زبان خيلی بيشتر اهميت داد. نظرتون راجع به يک روز جهانی زبان چيه؟



اين چند خط رو خواستم فقط به عنوان يک ارزيابی شتابزده از کتاب ساربان سرگردان بنويسم. چون در حال خوندن سه کتاب ديگه هم هستم، ( با يک سنگ، چهار گنجشک زدن!) هنوز نتونستم تمومش کنم. شب اول، صد و هفتاد صفحه رو يکضرب خوندم. هنوز راجع بهش اظهار نظر قطعی نمی کنم، اما مشخصه که جذابيت کارهای قبل رو نداره. شخصيتها خيلی دو بعدی هستند، ماجرا شتابزده، اتفاقات غير قابل باور، و روايتش انتزاعی. البته نثر هنوز قلم معجزه آسای خود خانم دانشوره، اما عمق شخصيت، شرح دلکش داستان، اشاره های شيرين، و دقت کلی که در جزيره سرگردانی بود، در ساربان سرگردان، جاشون رو دادند به داستانی که تمامش انگار يک خلاصه شتابزده است از يک مجموعه اتفاقات. تا بحال، منو ياد "آنچه که گذشت" که اول سريال هزاردستان می گفتند، میاندازه! اما اگر اين ها به گوش استاد دانشور رسيد، ناراحت نشين! نظر يک آدم بی تجربه، رو راست، و علاقمنده که شتابزده ارزيابی می کنه! يا حق.



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


Tuesday, April 09, 2002

ببخشيد که يک مدتی ننوشتم، بيشتر سعی داشتم روی وب سايتم کار کنم، و در ضمن درس هم بخونم! راستی، صفحه پيام رو ديديد؟ يک مقاله خيلی جالب هم پيدا کردم که ارزش خوندنش رو داره!



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


Home